Možná, že to také znáte. Studujete gymnázium nebo jinou střední školu, jste zavaleni spoustou zápisků, které se máte rychle naučit a pak na ně zase co nejrychleji zapomenout, a máte pocit, že za vámi kromě známek na vysvědčení nezůstává nic vidět. Pokud se do této skupiny studentů řadíte také, vězte, že i na vaší škole se může vyskytnout ostrůvek pozitivní energie a snad i přínosné aktivity. Tím se může stát třeba zapojení do projektu Active Citizens.

Active Citizens je projekt, který od roku 2012 společně realizují organizace British Council a Člověk v tísni. Zakládá se na vizi komunitního vzdělávání pro střední školy, a to nejen pro některé jejich žáky, ale také pro učitele. V premiérovém roce se do projektu zapojilo třináct mimopražských středních škol a v současném ročníku 2013/2014 jejich počet vzrostl na osmadvacet.

Co to znamená stát se aktivním občanem?

Active citizenship (aktivní občanství) je filosofie zastávaná některými organizacemi, společnostmi nebo vzdělávacími institucemi, která podporuje názor, že členové těchto orgánů a občané vůbec mají specifické role ve fungování lidského společenství a nesou odpovědnost ve vztahu ke kultuře, společnosti i životnímu prostředí, i přes to, že nezastávají žádné specifické řídící postavení. Jejich poslání i závazky tak nejsou nikterak právně vymezené a už vůbec ne vymahatelné, jedná se tak „pouze“ o morální a etické intence.

Diskuze kolem aktivního občanství se táže především na ideální míru pro vyvážený vztah mezi právy a odpovědností členů společnosti. Pro ilustraci tohoto problému můžeme využít obecného příkladu. Jsme lidé a jako takoví máme určité intelektuální možnosti, kterými jsme se vyzdvihli na vrchol nejen potravního řetězce, a svým působením každý den měníme a ovlivňujeme zákony přírody. Z toho vyvstává tolik diskutovaný problém – kam až můžeme zajít? Teorie jsou různé. Někteří z nás by se rádi vrátili k životu ve volné přírodě, jiní člověčí silou (demonstrovanou v technických i jiných vynálezech) obhajují oprávnění lidského druhu k absolutní vládě nad přírodou.

Nejen brát, ale také vracet

Aktivní občanství neříká, abychom se zbavili svých starých životů a kultury a nevyužili možnosti kulturního a technického vývoje, nýbrž nám ukazuje, že bychom s těmito možnostmi neměli zapomínat i na odpovědnost, kterou nám naše výhody propůjčují. Jednoduše řečeno: To, co nám bylo světem dáno do vínku, musíme zase světu vracet. Výhody společenství splácet zpět údržbou společnosti, výhody kulturní udržováním a rozvíjením kultury a výhody přírodní vracet do ochrany životního prostředí. To je hlavní záměr filosofie zvané Active citizenship.

Aktivní občanství je někdy kritizováno pro svůj vágní obsah. Není totiž jednoduché přesně vymezit, co se za pojmem skrývá. Obecně se někdy ztotožňuje s pojmem dobrovolnictví, protože oba pojmy se zakládají na vůli člověka pomoci znevýhodněným nebo udržet rozvoj světa v hranicích společenské etiky. Není však možné mezi aktivní občanství a dobrovolnictví položit rovnítko. Aktivní občanství totiž může znamenat jednoduše to, že třídíte odpad, zajímáte se o to, jaké výrobky nakupujete, přispíváte na obecně prospěšné organizace nebo například chodíte volit. Dobrovolnictví zůstává jen jedním z příkladů.

Škola zapojená do projektu Active Citizens je zastoupena dvěma učiteli, kteří následně vytvoří na svých školách studentské týmy. Potom se tato různě početná skupina studentů mezi sebou na základě analýzy dohodne na tom, jak přesně bude jejich projekt vypadat. Zanalyzují prostředí ve své komunitě (ta může být vztažena i na jejich město či jiné mimoškolní prostředí) a vyhodnotí, jaký konkrétní projekt by byl pro situaci v dané komunitě nejprospěšnější.

Poté musí sestavit konkrétní projekt, dohodnout si externí partnery pro spolupráci, ať již neziskové organizace, nebo státní či komunální správní orgány a další. Spolu s těmito partnery se pak snaží o co nejefektivnější realizaci vybraného problému. Kromě konkrétních projektů jednotlivých škol se týmy pravidelně setkávají na školeních, diskuzích a také při závěrečné diskuzi s veřejností.

Setkání se seniory, prevence závislosti nebo propagace Fair Tradu

Pro lepší vykreslení významu projektu se můžeme podívat na několik konkrétních nápadů. Studenti ze Střední školy ve Volyni se s projektem Bourání mezigeneračních bariér II. již druhým rokem pokoušejí prostřednictvím Active Citizens zlepšovat vztahy mezi mladými lidmi a seniory. Pořádají s nimi akce na oslavu Vánoc a dalších svátků nebo vzpomínková odpoledne například v retro stylu 60. let. Jiný projekt věnující se seniorům mají na starosti studenti z Gymnázia v Třebíči. Nese název "Otevřete oči, ne peněženku" a formou komponovaných večerů upozorňuje seniory na nebezpečí a nástrahy v jejich životech.

Studenti z Mostu se zase zabývají Prevencí závislosti na základních školách, kde přednáší o problémech spojených se závislostí a šikanou. Mimo přednášky pořádají také kulturní akce, například koncert pro veřejnost. Olomoučtí studenti Střední školy logistiky a chemie spolupracují se střediskem rané péče pro sluchově postižené děti TAMTAM. Ve své akci Tamtamy hlásí změnu se snaží zpříjemnit každodenní život handicapovaným studentům a jejich rodinám. Při realizaci se na oplátku přiučí základům znakové řeči.

Projekty z programu Active Citizens se mohou zaměřovat i na globálnější problémy, ovšem se specializací na konkrétní komunitu. Studenti olomouckého Gymnázia Hejčín tak přišli s projektem Hej! Fair Trade, ve kterém se setkávají s žáky základních škol a vzdělávají je nejen o významu Fair Tradu, ale také zdůrazňují roli větší otevřenosti a nepředpojatosti ve společnosti. Ve svém programu žáky upozorňují na problémy rozvojových zemí a snaží se zdůraznit důležitost důstojnosti v každém lidském životě.


Bottom line: Chcete ve svém prostředí něco změnit? Proč se o to nesnažit pod supervizí mezinárodně uznávaného projektu ve společnosti inspirujících a aktivních lidí z řad spolužáků i učitelů?