Když se řekne jachting v ženské kategorii v Česku, znamená to dvě jména – Markéta Audyová a Veronika Fenclová. Tyto dámy nemají v naší zemi konkurenci. Předminulý rok byla Veronika Fenclová olympijskou reprezentantkou českého jachtingu v Londýně, to by se však mohlo změnit v nadcházející letní olympiádě v Rio De Janeiru. „Za každou zemi může jet na olympiádu jen jedna z nás, proto se musíme s Veronikou kvalifikovat nejprve mezi sebou. Ještě vůbec není jisté, jestli se na olympiádu dostanu,“ poznamenala skromně Markéta Audyová.

Pro úspěch má však všechny předpoklady. Jachtingu se na vrcholové úrovni věnuje už osmým rokem, za tu dobu sklidila mnohá světová ocenění a nyní přerušila na rok studium, aby se mohla intenzivně připravovat na největší a nejprestižnější mezinárodní událost pro všechny sportovce. Jaký je život mladé sportovkyně v Austrálii?

„Nejde neexistuje! Buď neumíš, a nebo se ti nechce!“ Tímto mottem se řídí jednadvacetiletá sportovkyně, které se přezdívá Audynka. Blonďatá, modrooká a stále se usmívající brněnská rodačka měla ke sportu vždy blízko. Nejprve se Markéta Audyová věnovala volejbalu a ani ve snu by ji nenapadlo, že by tento milovaný sport vyměnila.

Pak ale nastala neočekávaná situace a mladá sportovkyně pokračovala ve šlépějích svého bratra Dana. „Jednou jsem za bráchu jela na zimní jachtařské soustředění, protože onemocněl. Když jsem se vrátila, chtěla jsem už jen jezdit na lodi. Byl to asi tamní kolektiv, který mě s sebou stáhl,“ popisuje začátky nadšená jachtařka.

Brzy se Markéta Audyová dostala mezi vrcholové sportovce v českém jachtingu a začala poměřovat síly i na mezinárodních závodech. „Nejvíc si vážím prvního výsledku z roku 2007 v Irsku. Tehdy jsem jela poprvé na závody na moře. Nic se ode mě nečekalo, a proto byly výhledy na konec závodního pole. Nakonec jsem se ale umístila na 9. místě ze sedmdesáti lodí, což bylo velké překvapení a pro mě velká euforie,“ uvádí Audyová. Následovala další mistrovství světa a Evropy, na kterých se Audyová umístila vždy do desátého místa.

Vyměnila školní lavici na VUT v Brně za intenzivní trénink v Austrálii

Do letošního roku se mladá sportovkyně snažila skloubit školu se sportovní kariérou. Studium na vysoké škole ji však zaměstnávalo natolik, že se musela rozhodnout, čemu se bude věnovat naplno. „Skoro šestiletá kariéra se mi nechtěla jen tak hodit do koše, proto jsem se rozhodla obětovat nějaký čas ve škole a plně se soustředit na jachting, ve kterém chci dosáhnout na nejvyšší metu,“ říká s odhodláním Audyová.

Na rok přerušila bakalářské studium na brněnské Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického a odjela trénovat do Austrálie, aby se úspěšně kvalifikovala na nadcházející letní olympiádu.

Rodiče ji vždy podporovali v tom, aby se v jachtingu pokusila o co nejlepší výsledky. Proto když přišla s myšlenkou trénovat v Austrálii, pomohli jí plán uskutečnit. „Nejprve jsem se hodně bála přerušit školu, ale o nic vlastně nepřijdu. Škola mi zmrazí na rok status studenta a musím si jen platit zdravotní pojištění. Za rok potom naskočím zpět do starých kolejí. Není to tak složité, jak se zdá,“ vysvětluje sympatická blondýnka.

Markéta Audyová je zvyklá cestovat po světě. Nemá problém se dorozumívat v anglickém jazyce a ráda sbírá zkušenosti z mezinárodních závodů. „Trénuji na českých vodách a v rámci možností jezdím na zahraniční soustředění, protože v Česku nemáme vhodné podmínky pro trénink. Chybí zde vlny a silný stabilní vítr, jejichž zvládnutí a využití dělá mnohdy až třicet procent úspěchu,“ upřesňuje Audyová důvody své cesty do zahraničí.

Na tříměsíční trénink v Austrálii se nijak speciálně nepřipravovala. Nastala jen komplikace s vízem. „Spletla jsem online žádost a omylem jsem zažádala o dvě různá víza naráz. To by se ale nestalo nebýt mé nepozornosti,“ popsala Audyová. Cestu i ubytování si zařídila sama. Výhodou byly kontakty a přátelé, především kamarádka z Německa, která už v Sydney bydlela.

„První týden jsem bydlela u ní, pak jsme si našly ubytování blíže k lodím,“ řekla Audyová. V Austrálii je Mekkou veškerého ubytování server gumtree.com.au, kde zájemci najdou levné ubytování od týdenních pobytů po trvalé byty. „Většina inzerentů ale odpovídá pouze na telefony a často pouze na australská čísla. Proto je nejlepší si pro začátek najít hotel a po sehnání místní SIM karty řešit ubytování dál,“ dodává Audyová.

Surfování, plavání s delfíny a krmení klokanů

„Dopoledne jdu většinou běhat nebo do posilovny, odpoledne potom na loď na tři až čtyři hodiny,“ popisuje Audyová rutinu tréninkového dne. I když je v Austrálii hlavně kvůli zdokonalování v jachtingu a každý týden jezdí na závody do Sydney nebo Melbourne, najde si čas i na cestování.

„Jezdím  na sever Sydney na Palm Beach za kamarády, kteří mi ukazují tamní zajímavosti. Učí mě surfovat, což mě moc baví,“ řekla Audyová. Na jiném pobřeží v Rose Bay se jí splnil sen. U břehu se objevil delfín a mladá jachtařka s ním mohla plavat půl hodiny ve volné přírodě.

„Můj kamarád Belly mi řekl, že za ním mám skočit. Prý tu bývá často a rád si hraje. Nemohla jsem tomu uvěřit,“ popisuje Audyová nezapomenutelný zážitek. Jinak tráví čas potápěním nebo třeba průzkumem eukalyptových lesů, na Nový rok byla krmit klokany v místní rezervaci.

Australané v Sydney se ale baví trochu jinak, než je zvyklá. „Mají rádi noční život, který se sice podobá zábavě, jak ji známe z klubů v Evropě, ale párty tu končí už něco po půlnoci,“ uvádí Audyová. Místní jsou prý milí a velmi přátelští lidé, na které však není příliš spolehnutí. „Jsou dobrými kamarády na výlety, ale dál se raději spoléhám jen na sebe,“ upřesňuje Audyová svou stinnou zkušenost s Australany.

Austrálie je jako Amerika s anglickými zvyklostmi

Každá kultura má jiné mravy a tradice. Zkušená cestovatelka narazila na zvyklosti, které jsou pro Austrálii samozřejmostí, zatímco pro Evropana kuriozitou. „Hodně mě zaskočil zvyk v MHD. Když vám řidič v autobusu zastaví na zastávce, je slušností mu nahlas poděkovat a rozloučit se. Naopak když řidič musí zatroubit, rozpoutá se samovolná diskuze s řidičem, že to prostě musel udělat,“ vypráví překvapená Audyová.

Podle brněnské rodačky Australané nedodržují žádné tradice kromě vánočního „barbie“ (barbecue). Většinou to jsou anglické tradice upravené do australského prostředí. „Celá Austrálie žije jakýmsi americkým snem. Působí to na mě jako Amerika s anglickými zvyklostmi,“ konkretizuje Audyová.

„Jejich výslovnost se podobá spíš irské angličtině,“ dodává Audyová, která si musela zvyknout na odlišný způsob komunikace. Nadějná jachtařka si umí představit pár let strávených na tomto kontinentě, žít by tu však nechtěla.

„Sydney je velmi podobné Evropě, největším rozdílem je asi jen životní styl. Australané jsou velmi aktivní a jsou ranní ptáčata. Vstávat v šest hodin ráno není nic zvláštního, ale spát chodí už kolem jedenácté večer,“ zakončuje Markéta Audyová vyprávění o Austrálii.

Bottom line: Kvalifikační závod se uskuteční v srpnu ve Španělském Santaderu, kde se rozhodne, která z žen bude zastupovat Českou republiku v jachtingu na olympiádě v Riu v roce 2016.