Jste studenti středních škol a chcete si prohloubit znalosti v oboru, který vás zajímá? Jste vynalézaví? Hledáte rádi souvislosti? Nebo vám jen „vrtá hlavou“ nějaký problém, který byste rádi zpracovali, ale chybí vám motivace? Potom by vás mohla zajímat Středoškolská odborná činnost (SOČ).

Jedná se o soutěž nadaných středoškoláků. Soutěžící zpracuje téma, které si sám zvolí, a následně jej musí obhájit před odbornou porotou. Díky tomu prohlubuje své znalosti, schopnost diskutovat o odborném tématu apod.

Středoškolská odborná činnost vznikla v roce 1978. Od té doby se několikrát změnila škála kategorií, do něž bylo možné práce zařadit. V současnosti má soutěž 18 oborů. Pokud se zajímáte o přírodní vědy, můžete si vybrat například mezi matematikou, fyzikou, chemií a biologií. Humanitní disciplíny jako historie, filosofie apod. jsou také zastoupeny. Mezi další obory patří kupříkladu strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design či ekonomika a řízení. Stále jste nenašli svůj obor? Kompletní seznam naleznete zde.

Co se komu líbí

Odborně se můžete zabývat de facto čímkoli, co upoutá vaši pozornost. Měli byste si ale zjistit, co už bylo publikované o tématu vaší práce, abyste v závěru nebyli zklamaní z toho, že jste přišli na něco, co už dávno před vámi někdo zjistil. Rozhodně si vyberte téma, které je vám blízké. Tereza Rasochová a Iveta Štěrbová, studentky Gymnázia Chotěboř, získaly loni třetí místo v celostátním kole SOČ v kategorii Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory za svou práci „Dlouhá cesta k evropskému národu aneb evropská integrace očima obyvatel Chotěbořska“. „Už delší dobu jsme pozorovaly stále narůstající nechuť k evropským institucím a k myšlence evropské integrace obecně. Zajímalo nás, jestli je to jen náš pocit, nebo jestli to je skutečně jakýsi trend v našem mikroregionu. Oslovily jsme několik set lidí z každé věkové kategorie, výsledky porovnaly a v „SOČce“ se je pokusily zobecnit a vztáhnout na celou ČR,“ říká Tereza Rasochová.

Do soutěže se můžete přihlásit buď jednotlivě, nebo jako skupina o maximálně třech členech. Tereza Rasochová uvádí, že tvořit „SOČku“ v týmu má své výhody: práce se dá do značné míry rovnoměrně rozdělit, při sepisování jednotlivých kapitol má člověk okamžitou zpětnou vazbu a při ústní prezentaci se máte o koho „opřít“. Na druhou stranu upozorňuje, že je často potřeba hledat kompromis a také se může stát, že jeden soutěžící bude pracovat více než ti druzí. Proto si dobře rozmyslete, jestli se máte se svým kamarádem či kamarádkou čím doplňovat tak jako Tereza s Ivetou, nebo je pro vás výhodnější „SOČku“ zpracovat jako jednotlivci.

Práci byste měli s někým průběžně konzultovat. Nebojte se poprosit o radu učitele z vaší školy nebo kontaktujte někoho z vysokoškolských pedagogů. Zvídavého studenta plného nadšení nikdo neodmítne.

Jednou nohou na univerzitě

SOČ se skládá ze čtyř kol: školního, okresního a krajského, odkud jen ti nejlepší ve svém oboru postoupí do celostátního kola. Na ty nejlepší z nejlepších potom čekají různá ocenění. Tereza Rasochová a Iveta Štěrbová využily nabídky odborné stáže na FF UK. „Koncepce stáže je skutečně zajímavá - jedná se o mix přednášek, diskuzí a vůbec všeho, co může FF UK nabídnout. Člověk získá poměrně dobrou představu o tom, co by studium na této fakultě obnášelo.“ tvrdí Tereza. Vybraní laureáti SOČ mají také možnost se dále zúčastnit obdobných soutěží v zahraničí, například INTEL ISEF (International Science and Engineering Fair), EU Contest (European Union Contest for Young Scientists), Celostátní přehlídky SOČ SR. Účast v SOČ vám také může pomoci u přijímacího řízení na vysokou školu. Univerzity dají vždy přednost studentovi, který prokáže silný zájem o studium.

Hodiny práce, které stály za to

O své zkušenosti se Středoškolskou odbornou činností se podělila i Hana Zámečníková, studentka oboru Ekologie a životní prostředí na Střední odborné škole a Gymnáziu Staré Město. Se svou prací „Mapování invazních rostlin v katastru města Napajedla“ se dostala až na celostátní přehlídku SOČ. Její práce je založena především na terénní práci, získání a následném zpracování a využití dat. O své účasti v soutěži říká:,,SOČ mě stála mnoho hodin práce, probdělých nocí a stresu . Přesto to byla úžasná zkušenost. Když stojíte před porotou, která se skládá z vysokoškolských profesorů a lidí z oboru, zjistíte, že o oboru, který tři roky studujete, nic nevíte.“

Hana Zámečníková dále dodává: „Studentům, kteří si nejsou jistí, zda by měli napsat nějakou práci, vřele doporučuji, aby neváhali ani minutu. Naučí se psát odbornou práci, jak po formální stránce, tak po stránce obsahové. To může být první krok k následnému psaní bakalářských prací apod. Naučí se prezentovat, nebát se mluvit a především umět prodat to, co ví. Uslyší hodně kritiky ze strany porotců od okrajů až po odborné termíny. Tím se velmi poučí ze svých chyb. Také potkají zajímavé lidi s podobným zaměřením a získají informace z oborů, o kterých v podstatě nic neví.“

Podobně Tereza Rasochová říká, že i přes to, že práce na SOČ byla mnohdy úmorná, psaní a následnou obhajobu SOČ si užívala. Četla, psala a přemýšlela koneckonců o tématech, která ji samotnou zajímala. Těch několik měsíců intenzivní práce jí otevřelo nové obzory - 3. místo v celostátním kole přirovnává k pouhé třešničce na dortu.

Na střední škole si mohou studenti vybírat z mnoha aktivit. Středoškolská odborná činnost je jednou z alternativ a záleží pouze na povaze a zájmech studenta. Pokud vás SOČ zaujala, čas na zpracování projektu máte až do jara příštího roku – konkrétní datum záleží na vaší škole. Bližší informace naleznete na stránce SOČ. Naleznete zde seznam témat, která nabízí různé vysoké školy a další odborná pracoviště. Možná si mezi nimi vyberete to své, nebo alespoň získáte inspiraci.