Nový film Alice Nellis, který se ve čtvrtek vplížil do kin s minimální předešlou propagací v médiích, je lahůdkou pro všechny filmové milovníky tragikomedií. Režisérka zabrousila do originálního příběhu, ve kterém líčí poslední etapu života stárnoucích rockových legend, kteří se snaží o poslední návrat na pódia předtím, než „natáhnou bačkory“ nadobro.

Kvalitních českých komedií je jako šafránu

Česká komedie se utápí v kalných vodách zahraniční konkurence. Film Jiřího Chlumského Martin a Venuše, který se těšil velkému mediálnímu zájmu, poté po návštěvnické i kvalitativní stránce propadl. Jinak tomu nebylo ani v případě Perfect Days Alice Nellis, kde se diváci nechytli ani na jména, jako je Vojtěch Kotek či Ivana Chýlková. Za zmínku tak stojí jen Muži v naději, v kterém Vejdělek výborně namíchal trio Macháček - Kerekes – Polívka a vytvořil tak dobrou českou komedii. Problémem ale je, že za dva roky to byla jediná.

Po dlouhé pauze, ve které se v české komediální rovině neurodilo nic převratného, má šanci na reparát po výše zmiňovaných Perfect Days nový film Alice Nellis, Revival.

Pokud se divák řídí propagací tohoto filmu, zřejmě se do kina ani nedostane. Pokud zahlédl někde v metru nebo při čekání na autobus vylepený plakát, který paroduje Beatles, kráčející přes přechod, tak ho nijak nepřesvědčí, aby do kina vyrazil. Jedinou záchranou a propagací filmu jesvižný trailer, skvěle podbarvený rockovou hudbou a vybavený úderným humorem. Ten už by snad dokázal lidi přitáhnout do kin. Nutno říci, že by si to Revival opravdu zasloužil.

Příběh dvakrát nenadchne, ale uspokojí

Příběh se točí kolem čtyř členů smyšlené rockové skupiny Smoke, která byla před padesáti lety v Československu uznávaná asi tak, jako byli uznávaní ve světě Rolling Stones. Pak se ale za nejasných okolností, které se divák dozví až v průběhu filmu, rozpadli a v současnosti se přestárlí hudební matadorové chtějí dát znovu dohromady, aby si ještě jednou společně zahráli na jednom pódiu. Každý člen ke comebacku přistupuje odlišným způsobem. Ať už je to touha po penězích či chtíč pořádně se ještě jednou odvázat, na pódiu poté vytvoří neuvěřitelnou energii, která jde ze snímku cítit hlavně v druhé části.

České komedie mají jedno společné. Jsou postaveny na někdy až absurdně jednoduchém příběhu, který funguje hlavně kvůli tomu, že hlavní role hrají charakterní herci, kteří mají diváka svým hereckým umem schopnost uhranout tak, aby odcházel z kina s širokým úsměvem na rtech.

I v tomto případě tomu není jinak. Bubeníka kapely a zároveň iniciátora znovuobnovení kapely si zahrál Karel Heřmánek, kterému sice moc nejde věřit, že kdysi patřil k rockové skupině, jejíž členové čichali k použitým dámským kalhotkám, nicméně jeho herecký um je natolik uvěřitelný a dobrý, že mu to prominete.

Protikladem ke klidné postavě Karla Heřmánka je „věčně mladý“ frontman kapely Oťas, kterého si střihl slovenský herec Marián Geišberg. Jeho slovenština v kombinaci s výborně zahranou postavou zpěváka, který se nebojí odhodit na pódium veškeré svršky, působí jako dokonale načasovaná bomba.

Překvapivě nevýraznou roli oproti svým kolegům má Boleslav Polívka, basák, který se musí vypořádat jak se smrtí své manželky, tak se vzpurným synem (Vojta Dyk), který nemá pro comeback svého otce pochopení. Čtveřici doplňuje Miroslav Krobot, jehož postava kytaristy ve filmu sice moc nemluví, ale když už promluví pár vět, patří tyto scény ke zlatým hřebům filmu. Nezanedbatelný podíl na celkové herecké kvalitě má i Zuzana Bydžovská hrající Krobotovu manželku.

Product placement, kam se podíváš

Nejen Revival, ale i ostatní české filmy podobného ražení dokazují, že česká filmová tvorba jen velmi špatně zachází s relativně novým způsobem propagace výrobků a firem ve filmu – product placementu. Zatímco zahraniční snímky s tímto propagačním stylem dokážou pracovat natolik, že se inkriminovaný předmět stává v podstatě součástí scény a divák si ho téměř nevšimne, u Revivalu je to naopak. Reklamní nápisy jsou doslova všude a jsou navíc velmi okatě nastavované před oči diváků.

Samozřejmě lze chápat, že film potřebuje sponzory, aby mohl vzniknout, je třeba si ale uvědomit, že čeho je moc, toho je příliš. Zde podle mého tvůrci šlápli vedle, a film sečástečně stává dvouhodinovou reklamou, což ne každý divák přejde bez reptání.

Přímočarost filmu svědčí

Jde vidět, že se tentokrát Nellis zcela zřekla vyprávění příběhu do hloubky, a filmu to jen prospělo. Přece jen Revival neboduje u diváka občasnými scénami, kde se vede dialog o krásách či strastech umírání, film baví spíše údernými hláškami hlavních hrdinů a vtipnými situacemi, do kterých se dostávají.

Pokud si v dnešních dnech vybíráte film, na který půjdete do kina, a nevadí vám, že v něm není přehršel vizuálních smrští či epických scén, směle zajděte na Revival. Užijete si spousty humoru, výtečné hudby, dobrých herců a v neposlední řadě možná budete odcházet z kina s pocitem, že se k dobrým českým komediím přidal nový kousek.

_________________________________________________________________
Bottom line: Vysloužilé rockové kvarteto se snaží oprášit svou zašlou slávu, a sami uvidíte, že i po letech umí „hrábnout“ do strun.

Profil filmu na ČSFD.cz.