Po zkušenostech ze školních projektů, na kterých spolupracoval s různými korporacemi, zjistil Filip Mikschik, že nechce pracovat pro velkou firmu, ale raději pro start-up. Přemýšlel, kde by se taková práce dala najít, ale protože tehdy žádný ucelený přehled neexistoval, rozhodl se sám založit portál StartupJobs.cz, který sdružuje start-upy nabízející volná pracovní místa a lidi hledající práci v malé rozvíjející se firmě.

 

Filip Mikschik, který v současné době dokončuje studium informatiky na Vysoké škole ekonomické (VŠE) v Praze, už má za sebou několik úspěšných projektů. V roce 2010 na VŠE spoluzakládal Business IT Club, studentskou organizaci sdružující mladé nadšence do informačních technologií a byznysu, kde nasbíral spoustu zkušeností.

 

 

„S kamarádem jsme objevili svět malých start-upů, a pak se přihlásili do StartupYard, což je akcelerátor pomáhající začínajícím start-upům. Tam nás nevzali, protože jsme měli jen nápad, ale nic hotového,“ popisuje Filip svůj první pokus o start-up.

Zároveň chodil dál do školy, kde měl jako vedlejší specializaci marketing, díky čemuž mohl spolupracovat s velkými korporacemi a srovnávat je se start-upy. Přišel na to, že by sám chtěl ve start-upu pracovat a zrodil se nápad na StartupJobs.

„Původně to byl manifest, chtěli jsme ukázat, že start-upy jsou super a lidé nemají chodit do velkých korporací. Naším cílem je dostat schopné lidi do firem, které je potřebují. Všechno je o lidech a malé firmy potřebují ty nejlepší, kdežto velké společnosti nevyužijí celý jejich potenciál,“ vysvětluje Filip.

„Web StartupJobs byl spuštěn loni v červnu. Dva měsíce po spuštění za mnou přišli investoři, že nás podpoří, takže jsem mohl vzít první zaměstnance – programátora, grafika a slečnu, která pomáhá s administrativou. V současnosti projekt už generuje příjmy a pracujeme na tom, abychom je zvedli a mohli se rozvíjet dál,“ říká Filip.

Projekt StartupJobs je pro mladé firmy, které shánějí zaměstnance, i pro lidi, kteří hledají práci, jež je bude bavit a bude jim dávat smysl. Nejvíc nabídek pracovních míst je z oblastí IT, což Filip vysvětlují tím, že sám vyšel z IT oboru, takže v něm má nejvíc kontaktů. Chtěl by ale zapojit i další firmy. „Máme například medicínské start-upy, které dělají úžasné věci, ale moc se o nich neví. Ale zatím jsou to primárně technické oblasti,“ dodává Filip.

Portál pro lidi, kteří chtějí dělat něco, co je bude bavit

V databázi je nyní více než 260 start-upů a všechny jsou předem schvalovány. „Nemůže si k nám přidat nabídku každý, protože jinak bychom tam za chvíli měli třeba finanční poradce, kterých jsou pracovní portály plné. Kontrolujeme, co daný projekt dělá, ale je pravda, že u některých je to obtížné a není k dispozici dost informací, protože často ještě ani nejsou spuštěné. Musíme také kontrolovat, jestli daný start-up nezanikl, protože hodně jich končí neúspěšně,“ vysvětluje Filip způsob přidávání nových start-upů.

StartupJobs zároveň zjišťuje, jestli přes něj lidé našli práci. „Nemáme stoprocentní odezvu, ale konkrétně za srpen víme o deseti lidech, kteří skutečně nastoupili do nějakého start-upu. Řádově jsme za rok provozu zprostředkovali zaměstnání stu až dvěma stům lidí,“ říká Filip.

Vizí StartupJobs je být portálem pro lidi, kteří nehledají jenom práci, ale chtějí dělat něco, co je bude bavit. Proto potřebují stále více firem a více zájemců. V budoucnu by se Filip rád podíval do zahraničí, protože na rozdíl od Spojených států nebo Německa v zemích střední Evropy žádné takové portály nejsou.

„Chceme propojovat jednotlivé státy a zprostředkovávat práci i v zahraničí. Například pokud jsem programátor a chci jet na léto k moři, podívám se na StartupJobs a zjistím, že nějaký start-up třeba v Portugalsku hledá programátora, tak můžu jet na měsíc či na dva do Portugalska,“ sděluje Filip své plány do budoucna.

Částečně už mu tento plán funguje, na StartupJobs byly nabídky ze start-upů z Berlína a Holandska, kam mohli lidé vyjet na stáž a vyzkoušet si, co práce obnáší. 

Startupy mají velkou výhodu ve své dynamice

StartupJobs je Filipův první větší projekt, ale již předtím založil stránky FreshGolf.cz. „V zimě, když je sníh, se nedá hrát golf venku, proto existují golfové simulátory, kde se hraje na plátno. Nebyl žádný seznam těchto zařízení, tak jsem udělal portál s veškerými informacemi, spojil jsem se kvůli tomu přímo s výrobci v USA. Portál je pro specifickou malou skupinu lidí, takže neměl šanci moc růst, ale vyzkoušel jsem si to na něm,“ popisuje Filip.

„Lidé ale na stránky stále chodí a povedlo se nám trochu změnit golfový trh, protože byla spousta portálů, které těmto zimním zařízením nevěnovaly pozornost. Když jsem s nimi chtěl navázat spolupráci, tak se smáli, že to nikoho nezajímá, ale teď už všechny golfové portály mají sekci pro zimní zařízení. Některé to dokonce okopírovali přímo od nás,“ svěřuje se Filip s předchozími úspěchy.

Podle Filipa start-upy určitě mají šanci konkurovat i velkým korporacím. Záleží na tom, jak moc se snaží a co je v nich za lidi. „Šance je vždycky. Hlavně proto, že u korporací prosazení čehokoliv trvá i roky. Znal jsem člověka, který dělal pro velkého operátora a přišel s úžasným nápadem, ale než se ho povedlo prosadit, trvalo to dva roky, a ještě z toho vznikl takový kočkopes. Známý se raději sbalil a šel dělat vlastní projekt, kde se dají takové nápady provést za dva dny. Start-upy mají velkou výhodu především ve své dynamice,“ říká Filip.

„Start-up beru jako začínající podnikání, takže se může jednat o jakoukoli oblast, u nás máme třeba i výrobce čokolády. Start-up je firma, která má velkou šanci na růst, což je samozřejmě možné hlavně u těch internetových, kdy jenom přeložíte stránky do angličtiny a můžete je rozjet v Americe. Když vyrábím čokoládu, tak to tak jednoduché není,“ sděluje Filip svůj názor na start-upy.

A podobně jako další úspěšní startupisté i on všechny povzbuzuje, aby se nebáli a šli to zkusit. „Znám spoustu lidí, co nosí nápad v hlavě, ale neuskuteční ho. Nebojte se o něm mluvit, i když tady pořád žijeme v představě, že o svých nápadech mluvit nesmíme, aby nám je někdo neukradl.“

 


Bottom line: „Když mám nápad na létající auto, je to nápad za miliardu, ale dokud ho neudělám, tak nemá cenu. Nebojte se spojit s mentory nebo centry, kde se potkávají podnikatelé, a nasbírejte zkušenosti,“ vyzývá Filip všechny, kteří s rozjetím svého start-upu zatím váhají.